Nie da się przechowywać niektórych produktów bez folii czy pudełka. Opakowanie na żywność spełnia przeróżne role – zabezpiecza, informuje oraz stanowi samo w sobie skuteczną reklamę. Szczególnie wymagające pod tym względem są opakowania na żywność, które muszą spełniać szereg wymagań prawnych. Jakie muszą być pudełka na żywność? Czym mają się wyróżniać, żeby trafić do koszyków konsumentów? O tym napiszemy poniżej.
Opakowanie na żywność – przepisy prawne
Żywność zalicza się do specjalnej grupy produktów, określanych jako wrażliwe. Oznacza to, że po ich wyprodukowaniu, a jeszcze zanim trafią finalnie na stoły klientów, muszą być przechowywane w stałych warunkach. Dotyczy to zarówno transportu, jak i magazynowania.
Co może się zdarzyć, jeśli wyznaczone przez producenta parametry temperatury zostaną przekroczone? Dochodzi wtedy do pogorszenia właściwości fizykochemicznych produktów, rozpoczynają się w nich procesy chemiczne przyspieszające zepsucie żywności. Takie towary mogą być groźne dla konsumentów. Często niewłaściwe przechowywanie prowadzi wręcz do całkowitego zepsucia żywności.
Z tych względów zasady przechowywania produktów spożywczych są bardzo restrykcyjne i precyzyjnie określone. Wszystkie informacje na ten temat znajdziemy w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia z dnia 25 sierpnia 2006, a także w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.
Kontrola warunków zewnętrznych jest niezmiernie istotna. Oprócz tego trzeba pamiętać, że zawsze pierwszą warstwą ochronną dla artykułów jest właściwie zaprojektowane opakowanie na żywność. Zabezpiecza przed zabrudzeniem, ogranicza dostęp niebezpiecznych mikroorganizmów, a także pozwala spełnić obowiązki informacyjne określone we wcześniej wymienionym rozporządzeniu. Jakie powinno być, żeby spełniać wszystkie narzucane mu funkcje?
Bezpieczne opakowanie – właściwe materiały
Najważniejszą kwestią w przypadku opakowań, które mają bezpośredni kontakt z żywnością, jest zapewnienie najwyższego bezpieczeństwa i czystości. Z tego względu materiały wykorzystywane do produkcji opakowań na produkty spożywcze muszą być dokładnie sprawdzone.
Do opakowań na żywność nie można z tego powodu używać surowców pochodzących z procesu recyklingu, w którym dochodzi do zmieszania wcześniej stosowanych opakowań różnego przeznaczenia (zarówno tych na żywność, jak i na chemię). Pudełka z przetworzonego materiału mogą spełniać rolę wyłącznie opakowania zbiorczego, które nie ma bezpośredniej styczności z artykułami spożywczymi.
Nie oznacza to jednak, że opakowania na żywność nie mogą być przyjazne środowisku. Wytwarza się je z surowców, które nadają się do późniejszego recyklingu, bywają biodegradowalne lub kompostowalne.
Praktyczność opakowania – wygoda i komfort w transporcie
Projektowanie opakowań to wielka sztuka. Trzeba w tym procesie połączyć kilka kluczowych kwestii takich, jak choćby zapewnienie bezpieczeństwa, optymalizację zużycia materiałów i czasu potrzebnego na produkcję, a także praktyczność i estetykę.
Funkcjonalność pudełka najczęściej sprowadza się do dopasowania jego wielkości do potrzeb produktu oraz zapewnienia możliwości bezproblemowego przenoszenia go. Opakowanie ma być trwałe i dobrane do ciężaru zawartości, aby nie doprowadzić do przypadkowego uszkodzenia żywności.
Praktyczność opakowania to cecha, na którą zwracają uwagę klienci docelowi. Jeśli mają oni w sklepie do wyboru dwa podobne artykuły, najpewniej wybiorą ten wygodniejszy do transportu.
Siła tkwi w niedocenianej estetyce
Nie można zapominać, jak wielki potencjał sprzedażowo-promocyjny tkwi w samych pudełkach. Umieszcza się przecież na nich nie tylko informacje, wymagane przez przepisy obowiązującego u nas prawa, ale także szereg dodatkowych elementów o znaczeniu dekoracyjnym lub marketingowym.
Coraz częściej przedsiębiorcy świadomie wpisują opakowania w spójną strategię identyfikacji wizualnej swojej marki. Dzięki temu opakowania na żywność nie tylko są bezpieczne dla zawartości i wygodne, ale także stają się powierzchnią reklamową dla marki, co niejednokrotnie wpływa korzystnie na sprzedaż.
Opakowanie na żywność – wielość zastosowań
Opakowanie na produkty spożywcze ma być przede wszystkim bezpieczne i chronić zawartość przed kontaktem z niebezpiecznymi czynnikami. Oprócz tego powinno być praktyczne, żeby ułatwiać dostęp do produktu oraz jego wygodny transport. Nie zapominajmy w końcu o pięknym wyglądzie. Przecież większość populacji stanowią wzrokowcy – warto zatem wykorzystać opakowanie na żywość, aby sięgnęli w sklepie właśnie po ten jeden, konkretny produkt.